FIETSEN naar WEGBERG op 18 juni en LEDENDAG

Een fietsroute langs het tracé van de IJzeren Rijn. Update 17 juni 15.12 u.

Op 18 juni fietsen we met zoveel mogelijk leden, ook NIET leden zijn welkom, richting Wegberg langs het tracé van de IJzeren Rijn.

Het bureau Kragten uit Roermond heeft van de gemeenten Weert, Leudal en Roermond,  de opdracht gekregen om een tracé onderzoek te doen voor het deel wat op Nederlands grondgebied ligt.

Het toekomstige SNELFIETSPAD Weert- Rheindahlen zal zeker een aanwinst voor onze provincie zijn.

ijzerenrijntrace

We starten om 10.00 uur vanaf de voormalige Moutfabriek op de Spoorlaan Noord 2, 6043 AK Roermond.

https://goo.gl/maps/E4SFmpuVtHx79EYB9

Uiterlijk om 16.00 uur zijn we terug in Roermond.

Ook niet leden zijn van harte welkom.

 

De route:

naar_wegberg.gpx

Opgeven voor 10 juni wie er mee wil fietsen.

De route gaat zoveel mogelijk langs het huidige spoor richting Dahlheim. Vandaar uit fietsen we via Arsbeck naar Wegberg.
Wie niet de hele route van 55 km wil fietsen is er de mogelijkheid om via Niederkruchten te rijden en via de Meinweg terug.

In Wegberg maken we een tussenstop, bij cafe Longo naast de Wegberger Muehle.

Rond 13.00 uur komen we daar aan en vanwege het warme weer pauzeren we tot 14.00 uur.

Daarna fietsen we een stukje de Swalm terug naar Roermond  waar we weer tussen 16.00 uur en 16.30 uur terug zijn.

https://g.page/cafelongo?share,

Een toekomstige fietsverbinding tussen Roermond en Mönchengladbach zal niet het volledige tracé van de IJzeren Rijn volgen. Dat is een van de conclusies uit een eerste studie naar een ideale route.

Gemeenten in Midden-Limburg en hun Duitse buren praten al langer over een betere fietsverbinding tussen Nederland en Duitsland. Die zou via Roermond en Roerdalen de grens overgaan richting Dalheim naar Mönchengladbach. Het spoor van de voormalige IJzeren Rijn omvormen tot fietspad leek een ideale manier om de fietsverbinding vorm te geven, maar dat idee wordt nu verlaten.

Benaderen

Het veranderen van het spoor in een fietspad zou voor natuurgebied De Meinweg tot nadelige gevolgen voor de daar aanwezige flora en fauna leiden. Die optie is daarom volgens de betrokken partijen niet reëel. Aan de Duitse kant kon er geen overeenstemming worden bereikt met Deutsche Bahn, beheerder van het spoor. Alleen in het stedelijk gebied in Roermond zou het spoor tot fietspad gemaakt kunnen worden. In de Meinweg zouden bestaande fietsroutes moeten worden gebruikt die de loop van het spoor zo dicht mogelijk benaderen.

Vervolg

Voordat de nieuwe fietsverbinding een feit is, komt er eerst nog een vervolgstudie. Daarvoor willen de betrokken gemeenten binnenkort een intentieverklaring ondertekenen. Die studie moet in 2023 klaar zijn en een definitieve route opleveren, duidelijk maken wat de kosten zijn en wat de maatschappelijke opbrengsten kunnen zijn. Duitse en Nederlandse gemeenten hopen dat de fietsroute vooral op toeristisch vlak voordeel op gaat leveren.

Vragen;

Stuur een mailtje naar [email protected]
ook opgeven kan via dit e-mail adres.

Image (2)
tracevoorsteladfc

Hier boven staat een plaatje van mogelijke tracé keuzes in Duitsland.

Onze zusterclub uit Duitsland de ADFC heeft hier aan een bijdrage geleverd.

nietoverhele traject

In het dagblad de Limburger verschenen meer dan eens berichten over het fietspad.

Categorieën